Ko su menadžeri u kulturi?

4

S obzirom da je sad na redu Bolji život, pretpostavljam da su Srećni ljudi opet sledeći na programu u udarnom terminu Javnog servisa.

Ovog odraslog momka mi još uvek gledamo kao sedmogodišnjeg Necu, i ko zna koliko ćemo još dugo. Možda će ovaj momak dobiti nekog malog Necu, a mi ćemo još uvek biti u periodu kada je on imao oko sedam godina.

Ne moraš umeti da kuvaš da bi znao da vodiš restoran. Tako je, između ostalog, i sa umetnošću. Državni fakulteti kao i privatni nude mogućnost školovanja i sticanje znanja za vođenje pozorišta, muzeja, medija i ostalih važnih kulturnih kuća.

Pitam se gde su i šta rade ljudi sa zvanjem Menadžer – producent u pozorištu, radiju i kulturi  ili Diplomirani menadžer u kulturi i medijima?

Možda se u njima krije jedan mali Ivan Tasovac koji bi od ostalih važnih nam ustanova kulture napravili čudo, pola čuda ili bar tinjajuće čudo.

Pored blistavog Tasovca, da li znate ime još nekog kulturnog maga koji je zahvaljujući svojim menadžerskim veštinama uspeo da se izdigne iz krize i unapredi kuću koju vodi?

Ima ih možda još nekoliko, koji su zablistali, ali svakako je više propalih zdanja kulture nego blistavih pojedinaca.

Pozorišta vode uspešni glumci ili reditelji. Da li znači i da su uspešni u vođenju pozorišta jednako kao u igranju u njemu?

Kako godine odmiču, rezultati govore da nisu. A to potvrđuje slučaj oko Ateljea 212. Tim povodom je u intervjuu za Blic, gradonačelnik izjavio krucijalnu stvar: “Ko bude želo da bude direktor, moraće da pokaže da je završio menadžment u kulturi i da ima potrebno znanje, a umetnički deo treba da prepusti umetničkom direktoru”.

Zašto glumci ne glume – diplomirani voditelji pozorišta ne vode isto?

To se odnosi samo na pozorišta već i sferu muzike, pisane reči, pokretne slike itd.

Menadžment u kulturi i umetnosti je potreba koju nameće savremeno društvo usled sve manjih izdvajanja sredstava namenjenih za ovu oblast.

Samim tim, menadžer u umetnosti ima zadatak da posreduje između kulture i tržišta a istovremno povećava duhovno bogatstvo. On obavlja funkciju upravljanja organizacijom, poslom i ljudima.

Teorija ima odgovor ko su menadžeri u kulturi u vidu knjige „KULTURA – Menadžment, animacija, marketing“, ali praksa još uvek ne.

Ono što Milena Dragićević Šešić i Branimir Stojković navode u gore pomenutoj knjizi je šta  sadašnji menadžeri u kulturi treba da urade za profesionalizaciju sopstvene struke odnosno koji su kriterijumi za to:

  1. Posedovanje kompleksnih znanja i veština neophodnih za uspešno bavljenje profesijom
  2. Postojanje teoretske osnove za delatnost kojom se profesija bavi
  3. Postojanje visokoškolskih katedri
  4. Postojanje licence za bavljenje zanimanjem
  5. Profesionalno udruženje
  6. Etička osnova profesije
  7. Specifična profesionalna kultura i vokabular

Katedre i vokabular postoji, dakle etika, licenca i zanje nas deli od profesionalnog rukovođenja u kulturi.

 

 

 

 

Podelite tekst prijateljima...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

4 Responses

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *