Dugogodišnji novinar čuvene televizije BBC, sada freelancer koji izveštava za BBC i druge TV kuće za kulturu poslovanja govori o otvorenosti kompanija u Velikoj Britaniji prema medijima.

Koliko su kompanije u Velikoj Britaniji otvorene za saradnju sa medijima?

Smatram da većina kompanija danas oseća koliko je važna saradnja sa medijima. To je dobar put  za njih jer mogu da objasne svoju poziciju. Čak i ako su kritikovani, oni će obično imati priliku da odgovore na pitanja. Ove nedelje je objavljeno da će cena voznih karata naglo skočiti. Potparol kompanije se pojavio na televiziji i radiju da odgovori na pitanja novinara, iako su pitanja bila prilično neprijateljski nastrojena. U stvari, oni su iskoristili priliku da okrive vladu (koja ima kontrolu nad cenama u železnici). Oni znaju da će javnost formirati loš utisak ako se ne pojave pred medijima.

Da li postoji razlika između vladinog sektora i privatnog sektora kada je reč o raspoloženosti za saradnju sa medijima?

Voleo bih da istaknem da nema velike razlike. Ljudi koji rade za vladu su plaćeni od poreskih obveznika, tako da većina njih shvata da treba da brane svoje odluke i akcije u javnosti. Ja ponekad podsetim vladine zvaničnike na to. Nedavno sam snimao prilog u naučnoj laboratoriji i naučnik mi je rekao, ljutito, „ Zašto mi staješ na put? Imam da završavam  neka važna posla! ”  Rekao sam „ Vaša laboratorija dobija puno javnog novca.  Vaša je dužnost  da objasnite javnosti kako je on potrošen. Malo ljudi zna o poslu koji obavljate. Zašto mislite da će vas ljudi braniti zbog trošenja ako ne znaju šta radite ili zašto je to vredno? Kako ćete da ohrabrite mlade naučnike da dolaze i rade ovde ako ne znaju čime se bavite ovde? ” On je pristao da bude intervjuisan!

Da li „ćutanje kompanije“ može uticati na njenu reputaciju?

Ako kompanije ne daju objašnjenja, publika – među kojom su i njihovi korisnici – formiraće svoj stav, koji može biti nepovoljan. Danas na društvenim medijima kao što je Tviter, takvi stavovi mogu da se šire veoma daleko i veoma brzo. Mislim da je uvek bolje za kompanije da objasne ono što rade – čak i ako su napravili grešku.

Kada ti ne dobiješ odgovor od neke kompanije ili organizacije da li ćeš ipak izveštavati o njoj?

Uvek pokušavam da ubedim kompaniju da mi da odgovor, čak i ako je u vidu kratke pisane izjave. Oni mogu da kažu nešto poput : „ Veoma smo zabrinuti zbog optužbi koje su nam upućene. Trenutno istražujemo. Kada budemo imali više informacija mi ćemo vas obavestiti.“ Naravno, oni moraju da urade to. Ali problem neće nestati samo zato što ga oni ignorišu. Novinari će nastaviti da rade na priči, a javnost će komentarisati na sajtovima društvenih medija. Čak i ako oni ne daju odgovor, pokušavam da predstavim njihovu poziciju na neki drugi način – možda u potrazi za nekim drugim objavljenim izjavama, kao što su one na njihovom sajtu. Za novinare je važno da bude izbalansirano i neutralno.

  Koja vrsta pitanja ostaje bez odgovora?

 U Velikoj Britaniji mi smo srećnici jer imamo veliki broj izvora informacija.      Možemo da pitamo za podatke o nekoj kompaniji vladine izvore. Mi imamo zakon o „ slobodi informacija“, što znači da možemo tražiti uvid u interna dokumenta državnih organa. Ponekad interesne grupe imaju informacije koje su sakupljene iz mnogih različitih izvora. Nekad je neke stvari veoma teško otkriti. Na primer: Kako kompanija dobija ugovore? Kako zapošljava? Da li se krši zakon ili je sve po zakonu? U slučaju da se novinar oslanja na ljude unutar organizacije razgovor je privatan ( „off the record“). Ali oni obično ne žele da budu identifikovani, jer mogu izgubiti posao, i to otežava proveru tačnosti informacija. Takođe, morate da se zapitate zašto mi ova osoba govori sve ovo? Da li je to zato što on želi da ošteti svoju organizaciju iz nekog razloga? Ponekad kao novinar naletite na jake novinarske priče, ali ne možete da ih objavite, jer ne možete biti 100% sigurni da su istinite. U Velikoj Britaniji postoje jake kazne za objavljivanje priče koje oštećuju reputaciju osobe, i koje nisu istinite. Mogli biste da završite u zatvoru ili da platite veoma veliku novčanu kaznu.

Da li si nekada tokom rada kao BBC novinar ostao uskraćen za neku informaciju? I kako si došao do potrebnih podataka za reportažu?

Da, mnogo puta. Koristio sam lični pritisak odnosno ubeđivanja, zvanične izvore, dolazio sam do informacija unutar organizacije. BBC i druge velike novinske  kuće imaju tu sreću da imaju dobre advokate koji ih savetuju. Na kraju, urednik odlučuje da li će nešto da objavi – ali on ili ona će veoma teško saslušati šta kaže advokat.

Da li nam možeš reći koje su to specifičnosti BBC novinarstva?

Po pitanju većine stvari BBC novinari se ponašaju kao i njihove kolege u bilo kojoj drugoj kući. Oni žele da objave istinu. Istina je da je BBC u posebnom položaju  iz dva razloga: prvo, to je predmet posebnog zakona koji kaže da sve mora biti tačno, uravnoteženo i nepristrasno. To znači da ne sme da se favorizuje bilo koja politička stranka ili privredno društvo. Drugo, ona dobija svoja sredstva kroz poseban porez (nazvan „pretplata“). Nema reklama na BBC programu u Velikoj Britaniji. Dakle, ne zavisi od novca dobijenog od vlade ili preduzeća. Može se izveštavati bez straha od gubitka prihoda.

Dobar primer je onaj koji je Britanija primenila prema domaćinima Svetskog kupa 2018 u fudbalu. Samo nekoliko dana pre nego što je FIFA odlučila o pobedničkoj zemlji domaćinu, BBC je emitovao program navodeći korupciju u FIFI. FIFA nije dodelila Svetski Kup Britaniji! Mnogi ljudi u Velikoj Britaniji su bili razočarani, a mnogi su smatrali da je BBC program uništio šansu da Britanija bude domaćin – ali osećam da većina ljudi u Britaniji misli da je važnije da imaju nezavisnu i jaku BBC televiziju, nego da budu domaćini Svetskog kupa. Daily Mail, jak kritičar BBC programa, ne  tvrdi da je odluka o emitovanju porograma bila pogrešna.

Podelite tekst prijateljima...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

7 Responses

  1. miloš

    Interesantna priča ,poučna saznao sam neke novine.Hvala na informisanju i želim sve najbolje u daljem radu.

  2. Ivan

    Dobar intervju. Nadam se da ce novinari u Srbiji u dogledno vreme imati uslove kao u Engleskoj. Jos jednom pohvale za autorku, i zelje da bude jos uspesnija!

  3. VIktor

    Dobar intervju kao podsećanje kako treba da se ponaša odgovoran novinar. deluje da je to ovde potrebnije nego ikad.
    po dobrom startu se dobar blog prepoznaje.

  4. Dorotea

    Dopao mi se intervju, i očekujem sledeći sa velikom pažnjom.
    Dobro došla, blogerko!

  5. Goca

    Nigde nije idealno, ali mi smo mnogo daleko od Velike Britanije. Kod nas mediji mnogo vise saradjuju sa kriminalnim strukturama nego sa bilo kim drugim.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *